بوستر پمپ آوین پمپ

1400/02/28 471

بوستر پمپ چه به عنوان بوستر پمپ آبرسانی،‌ چه به عنوان بوستر پمپ آتش نشانی، یکی از مهمترین وسایلی است که در آپارتمان های مسکونی، واحدهای تجاری- اداری، پاساژها، رستوران ها، ایستگاه های آتش نشانی، موتورخانه ها و از همه مهمتر موتورخانه های آپارتمان های بلند مرتبه و برج ها به کار برده می شود.

بوستر پمپ آب

اصلی ترین وظیفه بوستر پمپ افزایش فشار آب متناسب با آبدهی جریان خروجی از شیرهای ورودی ساختمان بسته به نوع بوستر پمپ، یعنی بوستر پمپ آبرسانی یا بوستر پمپ آتش نشانی بودن آن، فشار داخل لوله های آب را تنظیم می نماید.

حال می خواهیم به تعریفی از بوستر پمپ آبرسانی بپردازیم:

بوستر پمپ آبرسانی چیست؟ 

بوستر پمپ آبرسانی وسیله ای است که دو یا چند پمپ حداقل این وسیله را تشکیل می دهند، پمپ آب در بوستر پمپ آبرسانی به صورت موازی به یکدیگر متصل می گردند. وظیفه اصلی بوستر پمپ آبرسانی تنظیم مقدار فشار در سیستم آبرسانی مجموعه می باشد.

کاربرد بوستر پمپ خانگی، بوستر پمپ آبرسانی با بوستر پمپ آتش نشانی یا همان بوستر پمپ اطفاء حریق کاملا متفاوت می باشد، لذا مقدار آب مورد مصرف و میزان فشار در سیستم های مختلف آبرسانی متفاوت می باشد.

بوستر پمپ دور متغیر چیست؟

یکی از مزیت هایی که کنترل فشار در سیستم آبرسانی دارد، جلوگیری از آسیب رسیدن به لوله ها و شیرآلات در اثر نوسانات فشار آب می باشد که وجود این سیستم باعث می شود همواره افزایش و یا کاهش فشار تحت کنترل قرار بگیرد.

برای آنکه سیستم آبرسانی خوب و بی دردسری داشته باشیم وجود بوستر پمپ که وظیفه تنظیم فشار آب مصرفی ساختمان یا هر شبکه آبی را برعهده دارد بسیار لازم می باشد.

این سوال پیش می آید که دقیقا چه موقعی باید از بوستر پمپ استفاده کنیم؟

در مجموع هنگامیکه آب شهری قادر نباشد فشار مورد نیاز مرتفع ترین واحدی که آب مصرف می کند را تامین نماید، از بوستر پمپ استفاده می نماییم. قطعات تشکیل دهنده یک بوستر پمپ عبارتند از: پمپ آب، منبع تحت فشار، تابلو فرمان، پرشرسوییچ، مانومتر، لرزه گیر، اتصالات ورودی و خروجی می باشد.

مهمترین کاربردهای بوستر پمپ آب:

ساختمانهایی که میزان جمعیت بالایی دارند، کاهش فشار آب اتفاق بسیار چشمگیری خواهد بود، همچنین نشتی و خرابی لوله های آبرسانی، مصرف بی رویه آب، کاستی هایی در زمان لوله کشی و نصب اتصالات، افزایش مصرف آب در ساعات اوج مصرف، باعث می شود که نیاز به سیستمی که آبرسانی را تقویت کند لازم باشد به همین دلیل از بوستر پمپ استفاده می نماییم.

همانگونه که در ابتدای مقاله نیز بیان گردید، بوستر پمپ آب دارای دو یا چند پمپ آب می باشد که به شکل موازی به همدیگر متصل می گردند. پمپ آب به این دلیل به صورت موازی به هم متصل می شوند که بتوانند هد و دبی مورد نیاز سیستم آبرسانی را تامین نمایند، یعنی هر کدام از پمپ های آب هرچقد دبی خروجی می دهد، پمپ آب اضافه شده از همان مدل به همان مقدار دبی سیستم آبرسانی را افزایش می دهد. علاوه بر پمپ آب های ذکر شده، تجهیزات الکتریکی به عنوان تابلو فرمان، اتصالات ،‌شیرآلات ولوله های مرغوب مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

در مقالات گذشته نیز در خصوص اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ شرح داده ایم اما در این بخش می خواهیم قدری کامل تر در خصوص بوستر پمپ و اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ شرح دهیم:

 

پمپ آب:

برای تولید بوستر پمپ آبرسانی از انواع مختلفی پمپ آب می توان استفاده کرد. مثلا می توان از پمپ آب خانگی، پمپ آب تک پروانه، پمپ آب دوپروانه، پمپ آب طبقاتی افقی، پمپ آب طبقاتی عمودی، پمپ آب تکفاز و پمپ آب سه فاز استفاده کرد.

در بوستر پمپ آتشنشانی با توجه به آنکه حساسیت های اجرایی آن بالاتر است حتما باید از دو پمپ اصلی استفاده کرد.

در این شرایط که دو پمپ آب مورد استفاده قرار می گیرد،‌ یک پمپ به عنوان پمپ آب اصلی مورد استفاده قرار می گیرد و پمپ آب بعدی به شکل رزرو به خدمت گرفته می شود.

 

  • تجهیزات اندازه گیری و کنترل فشار:

بوستر پمپ آتش نشانی در مقایسه با بوستر پمپ آبرسانی که در دو نوع بوستر پمپ دور متغیر و بوستر پمپ دور ثابت می باشند، دارای تجهیزات اندازه گیری و کنترل فشار متفاوتی می باشند.

در بوستر پمپ آتش نشانی که به شکل بوستر پمپ دور ثابت اجرا می گردد، اغلب از پرشر سوییچ های تک ضرب یک مرحله ای استفاده می شوند.

در بوستر پمپ دور ثابت از پرشر سوئیچ جهت کنترل فشار حداقل و حداکثر سیستم استفاده می شود.

برای بوستر پمپ دور متغیر از پرشر ترانسمیتر استفاده می گردد، پرشر ترانسمیتر فشار خروجی را در هر لحظه حس می کند و آن را به اینورتر ارسال می نماید. به همین دلیل مقدار فشار حالات کارکرد الکترو پمپ ها تغییر می کند.

  • کلکتور:

در سیستم بوستر پمپ دو نوع کلکتور به صورت فولادی سیاه یا گالوانیزه گرم مورد استفاده قرار می گیرد، عموما برای بوستر پمپ آتش نشانی از لوله های مانیسمان بدون درز یا درزدار فشار قوی سیاه استفاده می کنند و پس از ساخت این نوع لوله ضدزنگ و رنگ پوششی به بدنه آن زده می شود.

کلکتورها اصولا یا از لوله و اتصالات گالوانیزه به شکل فیتینگی ساخته می شود و یا به شکل لوله های مانیسمان بدون درز و یا درز دار فشار قوی آبکاری گالوانیزه گرم شده استفاده می شود.

  • تابلو فرمان:

تابلوی فرمان یا همان تابلو برق دستگاهی است که سیستم الکتریکی و مکانیکی را باهم هماهنگ می نماید. نوع تابلو فرمان بسته به اینکه بوستر پمپ دور متغیر باشد یا بوستر پمپ دور ثابت باشد متفاوت خواهد بود. تابلو فرمان ها عموما دارای صفحه نمایشگر که در اصطلاح به آن برد کنترلر HMI گفته می شود جهت نمایش حالات مختلف کارکرد سیستم و انجام تنظیمات مختلف می باشند.

جنس بدنه تابلو فرمان از ورق با ضخامت 1.5 میل با پوشش الکترواستاتیک می باشد.

یکی از عواملی که بر روی کارکرد بوستر پمپ اثر می گذارد طراحی مناسب تابلو فرمان می باشد.

یکی از وظایف تابلو فرمان این است که پمپ آب و الکتروموتورها را از خطرات احتمالی برق مانند نوسانات شدید شبکه برق، خشک کارکردن پمپ ها و ... حفاظت می نماید.

تابلو فرمان از لحاظ ایمنی باید دارای لوازم حفاظتی پمپ از قبیل کلید pccp، کنتاکتور، کنترل فاز، کنترل سطح، کلید مینیاتوری باشد.

از وظایف اینورتر و برد کنترلر یا PCL این است که بوستر پمپ را طوری کنترل نماید که در شبکه مصرف دبی و فسار مطلوب ایجاد گردد و کارکرد و استهلاک پمپ آب ها به شکل مساوری بین هم تقسیم گردد.

  • منبع تحت فشار – منبع انبساط:

منبع انبساط یا منبع تحت فشار در بوستر پمپ آب وظیفه جلوگیری از ضربه قوچ و کارکرد کمتر الکتروپمپ ها و همچنین ثابت نمودن فشار در سیستم لوله کشی شبکه آبرسانی استفاده می گردد.

محل نصب منبع تحت فشار در خروجی پمپ آب می باشد و فشار آب خروجی منبع انبساط مستقیما به رایزر مصرفی وارد می شود. منبع انبساط بر حسب نوع آن و کارکرد و قدرت بوستر پمپ در انواع منبع تحت فشار دیافراگمی، ‌منبع انبساط تیوپی و در فشارهای کاری 6 بار تا 25 بار و از دمای 60 درجه سانتی گراد تا 99 درجه سانتی گراد با برندهای مختلف مانند منبع تحت فشار زیلمت، منبع انبساط هاماک، منبع تحت فشار واتس ترکیه و ... انتخاب می شود.

تنها زمانی حجم محاسبه شده مخزن انبساط کمتر در نظر گرفته می شود که در بوستر پمپ از اینورتر برای کنترل کارکرد پمپ ها استفاده بشود.

  • شیرآلات:

تمامی شیرآلات مورد مصرف در بوستر پمپ بر اساس مقدار فشار کاری مدنظر و دبی که میخواهیم پمپاژ کند می تواند متغیر باشد. به طور مثال برای سایز 3 اینچ به بالا از شیرآلات چدنی و در سایزهای پایین تر از شیرآلات برنجی استفاده می نماییم.

همچنین فشارکاری شیرآلات استفاده شده در بوستر پمپ آبرسانی با توجه به فشارکاری می تواند از نوع PN10-PN16 و یا PN20 باشد.

  • لرزه گیر:

اصولا لرزه گیر ها از نوع لاستیکی مهاردار انتخاب می گردند، لرزه گیر را می توانیم به دو صورت در بوستر پمپ نصب نماییم. حالت اول به این صورت است که روی کلکتورهای اصلی ورودی و خروجی که در مجموع دو عدد لرزه گیر خواهد شد نصب کنیم.

حالت دوم به این شکل خواهد بود که در ورودی و خروجی هر پمپ به میزان هر پمپ دو عدد لرزه گیر قرار داده خواهد شد. مقدار فشار در نظر گرفته شده برای لرزه گیر ها با توجه به فشار تولیدی توسط بوستر پمپ متفاوت خواهد بود.

  • اتصالات تبدیلی و فلنج ها:

برای آنکه قطعات مختلف بوستر پمپ را بتوانیم بهم متصل کنیم باید از اتصالات و فلنج استفاده نماییم. با توجه به حجم بوستر پمپ آب از اتصالات و فلنج های جوشی یا دنده ای استفاده می نماییم.

  • شاسی:

برای جمع بندی بوستر پمپ و آماده سازی بخش های مختلف مانند شیرآلات و کلکتورمکش، شیرآلات و کلکتور دهش، تابلوفرمان و متصل نمودن تمامی اعضای بوستر پمپ بهم از شاسی استفاده می کنیم.

در حقیقت پمپ آب و الکتروموتورها باید بر روی یک شاسی مستهکم قرار بگیرند تا علاوه بر تراز بودن آن از ارتعاشات و حرکت جلوگیری نماید. میزان مقاومت شاسی و نوع آن بستگی به وزن و حجم الکتروموتورها و پمپ آب استفاده شده دارد.

انواع بوستر پمپ:

به طور کلی بوستر پمپ به دو دسته بوستر پمپ دور ثابت و بوستر پمپ دور متغیر تقسیم بندی می شود.

اصلی ترین تفاوت بوستر پمپ دور ثابت و بوستر پمپ دور متغیر را می توان هوشمند بودن بوستر پمپ دور متغیر عنوان کرد.

بوستر پمپ دور متغیر برای به کار افتادن و راه اندازی پمپ آب آن ها از اینورتر و سنسور مخصوص آن استفاده می گردد.

در بوستر پمپ های دور متغیر آبرسانی معمولا به منظور جلوگیری از وارد شدن ضربه الکتریکی و مکانیکی، در هنگام شروع به کار اولیه پمپ از اینورتر (Inverter) استفاده میشود.

وجود این بخش برای بوستر پمپ آبرسانی باعث می شود تا راه اندازی بوستر پمپ به شکل آرامی انجام پذیرد.

تعبیر این موضوع به این شکل خواهد بود که همزمان با راه اندازی بوستر پمپ، موتور با دور کم شروع به کار می کند و به مرور زمان و به تدریج دور و قدرت پمپ افزایش پیدا می کند. نهایتا چنانچه توان پمپ مذکور در حداکثر دور مقدار دبی و فشار کافی نباشد، آن گاه پمپ دوم به طور اتوماتیک شروع به کار می کند و وارد مدار می شود. هرچه قدر مصرف ساختمان کمتر یا بیشتر شود، سنسور آن را محاسبه و به تابلوی کنترل فرمان فرستاده می شود و آنجاست که سرعت پمپ ها کاهش و یا افزایش می یابد.

اما تمامی قابلیت های ذکر شده در بوستر پمپ دور ثابت دیده نمی شود.

اکثر بوستر پمپ های دور ثابت با توجه به سیستمی که دارند با یک تابلو فرمان اتوماتیک هوشمند و یا نیمه هوشمند کنترل می گردند.

شیوه کارکرد آن به این صورت است که ابتدا پمپ اول در حداکثر قدرت خود شروع به کار کرده و مقدار آب مورد نیازش را تامین می نماید. هرچه فشار آب کم باشد، پمپ های بعدی نیز با حداکثر قدرت شروع به کار خواهند کرد.

همانطور که مشخص است، استفاده از بوستر پمپ دور متغیر برق کمتری را مصرف می نماید و استهلاک کمتری برای پمپ های آب به همراه خواهد داشت. همچنین استفاده از بوستر پمپ دور متغیر مقدار آلودگی صوتی تولیدی آن ها بسیار کم و قابل چشم پوشی خواهد بود.

به طور کلی بوستر پمپ آبرسانی و بوستر پمپ آتش نشانی بر اساس دو فاکتور حداکثر مقدار دبی جریان و حداکثر افت هد یا فشار طراحی و تولید می گردد.

شرکت آوین پمپ به عنوان یکی از برترین تولید کننده بوستر پمپ، انواع بوستر پمپ خانگی، بوستر پمپ مناطق جنوبی با IP حفاظتی مخصوص مناطق جنوبی، بوستر پمپ صنعتی، بوستر پمپ مجتمع مسکونی، بوستر پمپ مجتمع تجاری و... را تولید می نماید.

  • بوستر پمپ دور ثابت:

بوستر پمپ دور ثابت بیشتر برای استفاده به عنوان بوستر پمپ آتش نشانی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین از این نوع بوستر پمپ برای آبیاری صنعتی، فضای سبز، پرکردن مخازن و... نیز استفاده می کنند.

بوستر پمپ آتش نشانی

این مدل از بوستر پمپ ها نیز خود به دو دسته تقسیم می شوند. یک نوع آن همراه با Change over یا PLC است. این مدل دارای قطعه ی هوشمندی است که پمپ ها را از طریق برنامه ای که در آن قابل ذخیره سازی است براساس زمانبندی مشخص شده خاموش و روشن میکند. این باعث میشود همه ی پمپ ها به یک اندازه کار کنند. نوع دیگر آن بدون Change over یا PLC است. در این نوع پمپ ها به ترتیب و از طریق تنظیم کلیدهای فرمان دهنده در مدار قرار میگیرند و فشار شبکه را تامین می کند.

بوستر پمپ خانگی و بوستر پمپ صنعتی که به صورت بوستر پمپ دور ثابت تولید می شوند دارای چند منبع دیافراگمی با ظرفیت های ویژه می باشند.

مناسبترین ظرفیت مفید منبع دیافراگمی برای 15 بار روشن و خاموش شدن هر یک از الکتروپمپ ها از حاصل تقسیم ظرفیت یک پمپ بر حسب لیتر در دقیقه، به تعداد پمپ ها حاصل میشود. راندمان منبع دیافراگمی معمولاً 33% است، بنابراین حجم اسمی منبع دیافراگمی 3 برابر حجم واقعی آن خواهد بود.

بوستر پمپ هر منطقه برای آبرسانی دارای انتخاب پمپ و متعلقات بوستر پمپ بسته به اون منطقه می باشد. به عنوان مثال بوستر پمپ مناطق جنوبی مثل کیش، قشم و ... با بوستر پمپ مناطق سردسیری متفاوت خواهد بود.

زمانیکه یک یا چند پمپ از بوستر پمپ در حال کارکردن است، علاوه بر اینکه فشار آب مورد نیاز را تامین می کند، مقدار اضافی آب پمپاژ شده در منبع انبساط نیز ذخیره می گردد. این کار باعث افزایش تدریجی فشار سیستم و رسیدن فشار مصرفی به فشار تنظیمی پرشر سوییچ می شود.

بوستر پمپ دور متغیر:

بوستر پمپ دور متغیر به دلیل وجود اینورتر داخل تابلوفرمانش قابلیت تنظیم سرعت گردش پمپ را دارد که یک تکنولوژی جدید و بروزی محسوب می گردد.

بوستر پمپ دورمتیر

یکی از مشکلاتی که در بوستر پمپ دور متغیر رفع شده است، شروع به کار و استارت ناگهانی و لحظه ای می باشد که از لرزش و صدای بیش از حد جلوگیری می کند و طول عمر مفید بوستر پمپ را افزایش می دهد.

شکل ظاهری بوستر پمپ دور متغیر با بوستر پمپ دور ثابت تفاوت دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که خیر. تنها تفاوت این دو مدل بوستر پمپ در تابلوفرمان آن می باشد که آن هم به دلیل وجود اینورتر در حالت دورمتغیر می باشد. لذا به طور کلی میتوان گفت در سیستم کنترلی یک مجموعه بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر، مدار فرمان بوستر پمپ و نقشه تابلو برق از مهمترین بخش های آن محسوب می شوند.

این مدل از بوستر پمپ ها دارای سیستم درایو فرکانس متغیر VDF هستند و این توانایی را دارند تا سرعت دورانی پمپ را با توجه به هد و دبی مورد نیاز تغییر دهد.

یکی از خصوصیات مثبت اینورتر ها این است که می توان برای آن ها برنامه نویسی انجام داد و بر حسب نیاز و شرایطمان برنامه مورد نیاز را تعریف نماییم.

ثابت نگه داشتن فشار و حذف ضربات هیدرولیکی از دیگر مزایای آنها محسوب میگردد. اگرچه هزینه خرید بوسترهای دور متغیر بالاتر از مدلهای دور ثابت بالاتر خواهد بود، اما در بلند مدت با احتساب هزینه های مربوط به نگهداری و مصرف برق آن به صرفه تر خواهد بود. بوستر پمپ آب دور متغیر اغلب برای مصارف آب شرب استفاده می شود.

عملکرد بوستر پمپ دور متغیر:

بوستر پمپ دور متغیر علاوه بر کنترل نمودن مصرف انرژي برق ، موجب تامین فشار ثابت و متناسب با مصرف کنندگان نیز می شود. به عنوان مثال برای یک بوستر پمپ خانگی با توجه به تعداد واحدها و حجم مصرف آب آن برنامه نویسی متناسب نیز صورت می گیرد و در یک بوستر پمپ صنعتی برنامه نویسی خاص خود را میطلبد.

هرچه تعداد واحدهای یک مجتمع مسکونی بالاتر برود و تراکم استفاده از آن بیشتر شود، استفاده از بوستر پمپ راه حلی مطمئنی است که در طی سالهای اخیر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. در واقع بوستر پمپ خانگی شامل چندین پمپ موازی است که باعث تامین فشار آب مناسب می‌شود. اما مشکلی که اکثر ساختمان‌های مجتمع دارند، نبود تنظیم فشار و جریان برق در استفاده است.

تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ:

در مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری و حتی هتل ها، مراکز درمانی و بیمارستان ها و در هر کجا که مصرف آب بالایی مورد نیاز باشد استفاده از یک پمپ یا چند پمپ آب به تنها برای بالابردن فشار آب در طبقات به هیچ عنوان توصیه نمی شود و روش مناسبی نیست. در این جا لازم است تا از بوستر پمپ آبرسانی برای تامین آب مورد نیاز استفاده شود.

استفاده از یک یا چند پمپ بصورت مجزا و فاقد هماهنگی با یکدیگر باعث افزایش فشار بیش از حد در قسمت های پایینی سیستم لوله کشی و آسیب وارد شدن به اتصالات و تجهیزات می شود.

بهترین روش در اینگونه موارد، تقسیم بندی ساختمان به بخشهای مختلف و استفاده از چندید پمپ و مخزن ذخیره برای هر زون و البته بوستر پمپ می باشد.

همانطور که در بالاتر هم گفتیم بوستر پمپ که از چند پمپ آب با برنامه ریزی های مشخصی تشکیل می گردد قادر خواهد بود تا حجم مشخصی آب را به داخل شبکه آبرسانی وارد نماید و از افزایش فشار ناگهانی و افت فشار نیز جلوگیری نماید. یکی از فرق های مهم پمپ آب با بوستر پمپ همین است.

علاوه بر این افت فشار ناگهانی به علت خاموش شدن همزمان یک یا چند پمپ آب نیز میتواند باعث قطع شدن آب در شبکه ی آبرسانی شود. بنابراین استفاده از بوستر پمپ ها باعث خواهد شد این نوسانات و آسیبهای احتمالی از بین برود، بدین شکل با توجه به الگوی مصرف که متغیر است تامین فشار و دبی مورد نظر با حداکثر راندمان تنظیم و می شود.

عملکرد بوستر پمپ آبرسانی به نوعی می باشد که وقتی مصرف شبکه صفر شود، فشار داخل لوله ها ثابت می ماند و پمپ های بوستر پمپ خاموش می شوند و هنگامیکه مجدد مصرف آب آغاز شود، هنگامیکه فشار آب کاهش یابد برای جبران افت فشار ایجاد شده اولین الکتروپمپ روشن می شود و شروع به کار می نماید. چنانچه مصرف آب و افت فشار به حدی باشد که الکترو پمپ به تنهایی نتواند فشار مورد نیاز را تامین کند، آنگاه پمپ آب بعدی نیز روشن شده و شروع به کار می کند و تا وقتی که فشار تامین نشود کارمیکنند. هنگامیکه فشار مورد نیاز تامین گردد، به ترتیب الکترو پمپ ها خاموش خواهند شد و به اصطلاح از مدار خارج می گردند.

قیمت بوستر پمپ:

قیمت بوستر پمپ تولید و طراحی شده توسط شرکت آوین پمپ بسته به نوع پمپ انتخابی و تمامی قطعات وابسته به تولید بوستر پمپ متفاوت می باشد.

آوین پمپ ابتدا نیازهای مشتری را شناسایی می نماید، بسته به درخواست مشتری بهترین استعلام و پیشنهاد را ارائه می نماید و در نهایت مناسب ترین قیمت را ارائه نموده و بهترین کیفیت بوستر پمپ را تولید می کند.

کارشناسان شرکت آوین پمپ همواره آماده ارائه بهترین خدمات مشاوره در زمینه تولید بوستر پمپ آبرسانی و بوستر پمپ آتش نشانی می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت بوستر پمپ آبرسانی و قیمت بوستر پمپ آتش نشانی می توانید با کارشناسان مجرب شرکت آوین پمپ در ارتباط باشید.

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر برای بازار بوستر پمپ مشاهده می شود، میل و اشتیاق خریداران به خرید بوستر پمپ ارزان قیمت می باشد. همین منظور جدیدا بازار ساخت و فروش سیستم های نامرغوب و ارزان قیمت رونق یافته و در چنین شرایطی چنانچه بوستر پمپ را نامرغوب تهیه نمایید بایستی هزینه های زیادی را صرف تعمیر و نگهداری بوستر پمپ و سیستم آن نمایید که اصلا اصولی نخواهد بود.

همین موارد باعث شده تا خریداران احساس نارضایتی داشته باشند، به همین دلیل پیشنهاد می گردد ابتدا خریداران نیاز اصلی خود را بشناسند و تحقیق جامعی در این خصوص نمایند. مشاوران شرکت آوین پمپ با بهترین قیمت با کیفیت ترین محصولات را در تولید بوستر پمپ استفاده می نمایند و خوشبختانه تاکنون با حجم بالایی از رضایت توسط مصرف کنندگان محترم روبرو بوده است.

با توجه به اینکه بازار ارز دارای نوسانات بالایی است، وجود یک لیست قیمت بوستر پمپ امکان پذیر نخواهد بود، زیرا یک بوستر پمپ را به طرق مختلف می توان تولید نمود و به همین دلیل بهترین راه پیداکردن قیمت بوستر پمپ استعلام از مشاوران شرکت آوین پمپ می باشد که با لیست قیمت های مختلف بوستر پمپ، بهترین کیفیت را در مقایسه با قیمت های رقبا ارائه می نماید.

بوستر پمپ آتش نشانی:‌

مهمترین بحث در ساختمان ها، خصوصا مجتمع های مسکونی وساختمان های بلند مرتبه وجود بحث ایمنی در آن می باشد که اعلان و اطفا حریق از جمله این موارد است.

به همین دلیل طراحی یک سیستم اطفا حریق و انتخاب نمودن یک سیستم شبکه آبرسانی و تامین آب با دبی و فشار لازم دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد که این کار به وسیله تولید بوستر پمپ آتش نشانی امکان پذیر خواهد بود.

بوستر پمپ آتش نشانی برای تامین اطفا حریق مجمتع های مسکونی، مراکز خدمات درمانی و بیمارستان ها، کارخانجات صنعتی، هتل ها، فرودگاه و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

بوستر پمپ آتش نشانی بر خلاف بوستر پمپ آبرسانی دارای مقررات استاندارد ساخت می باشد که بوستر پمپ آتش نشانی طبق دو استاندارد آمریکایی NFPA و استاندارد اروپایی EN BS 12845 باید طراحی و تولید شود.

بوستر پمپ آتش نشانی به دلیل اهمیتی که دارد در زمان تولید حتما باید حداقل از دو پمپ آب استفاده شود که هر کدام از آن ها باید به تنهایی قادر به تامین جریان و فشار آب مورد نیاز باشند. یعنی در حقیقت همواره یکی از پمپ آب ها به شکل استندبای وجود دارد تا در صورت بروز مشکل و عمل نکردن پمپ آب اول، به سرعت پمپ آب دوم وارد عمل شود.

یکی از ضعف های بوستر پمپ آتش نشانی که تولید می شود این است که بوستر پمپ آتش نشانی را طبق بوستر پمپ آبرسانی برهمان اساس و قالب تولید می کنند. اما در عمل اختلافات بسیار زیادی با همدیگر دارند. شرکت آوین پمپ با در نظر گرفتن تمام نیاز هایی که یک بوستر پمپ آتش نشانی دارد، بوستر پمپ را تولید می نماید و طبق ضوابط اطفا حریق می باشد و تمامی استانداردهای آن رعایت میگردد.

تفاوت بوستر پمپ آبرسانی و بوستر پمپ آتش نشانی:

بوستر پمپ آتش نشانی حتما باید دارای سه جز اصلی به نام های الکترو پمپ، موتور دیزل و جوکی پمپ باشد.

برای بوستر پمپ آتش نشانی به ازای هر پمپ یک تابلو برق بایستی در نظر گرفته شود و جوکی پمپ یک تابلو برق جداگانه دارد. پس همین موضوع نشان می دهد که نحوه تولید و قطعات بوستر پمپ آتش نشانی به هیچ عنوان همانند بوستر پمپ آبرسانی نخواهد بود.

چون در بوستر پمپ های آبرسانی ما اگر سه پمپ آب داشته باشیم تنها وجود یک تابلو برق کفایت می کند.

در بوستر پمپ اطفای حریق یا همان بوستر آتش نشانی در بخش مکش، کلکتوری وجود ندارد.

برای بوستر های آتش نشانی به ازای هر پمپ دو عدد سوییچ فشار وجود دارد که یکی از آن ها به عنوان رزرو می باشد.

در بوستر پمپ آتش نشانی در زیر پرشر سوییچ یک شیر تست وجود دارد که اگر این شیر باز شود، پمپ آب استارت می کند.

به دلیل این که بوستر پمپ آتش نشانی برای مدت زمان طولانی خاموش می باشد و استفاده ای ندارد و تنها در صورت بروز حریق فعال می شود، برای هر پمپ دو پرشر سوییچ داشته باشیم خیلی بهتر است که اگر یکی از آن ها عمل نکرد دیگری وارد عمل شود و همچنین بوستر پمپ آتش نشانی را بهتر است به طور دوره ای بازدید و تست کنیم تا عملکرد آن را مشاهده نموده و خیالمان ازبابت بوستر پمپ در زمان حریق باشیم.

در بوستر پمپ های آتش نشانی تولیدی شرکت آوین پمپ هر یک از پمپ ها دارای یک منبع انبساط ( منبع تحت فشار ) جداگانه بر روی خط دهش دارند.

  • اجزای اصلی بوستر پمپ آتش نشانی:

بوستر پمپ های اطفای حریق از دو پمپ اصلی و یک جوکی پمپ که همگی آن ها بر روی شاسی سوار می شوند، تشکیل می گردد که توضیح خواهیم داد:

پمپ های اصلی و رزرو:

پمپ اصلی پمپ هایی را شامل می شود که وظیفه تامین هد و دبی کل سیستم را دارند، در مکان هایی که آبرسانی امری ضروری است و هر گونه وقفه ای در قطع شدن آب از جمله خرابی و قطعی ناگهانی آب باعث بروز صدمات جدی می شود از پمپ رزرو استفاده می شود مانند بیمارستان ها و کارخانجات.

بوستر پمپ هایی که برای آتش نشانی بکار می روند حتما یک پمپ رزرو روی شاسی بوستر پمپ تعبیه می شود تا در زمان نیاز بتوان با حداکثر فشار وارد مدار شده و از حریق جلوگیری کند.

جوکی پمپ:

برای تامین نمودن فشارهای نشت و یا احیانا مصارف کم اطفا حریق، وظیفه ای که جوکی پمپ بر عهده می گیرد این است که مانع استارت و استاپ مکرر پمپ اصلی در زمانی که حریقی رخ نداده می شود و خود جوکی پمپ به تنهایی می تواند فشار لازم را تامین نماید.

کلکتورها:

کلکتور قطعه ای در بوستر پمپ آتش نشانی می باشد که از یک سمت به سیستم تست و از سمت دیگر به شبکه مصرف متصل می گردد.

شیر فلکه:

هر زمان که نیاز باشد یکی از پمپ ها را برای تعمیر یا به هر دلیل از مد ار خارج کنیم از شیرهـای فلکه برای قطع جریان آب استفاده میکنیم، در سایزهای بزرگتر از شیرفلکه های چدنی و برای سایزهای کوچک از شیرفلکه های برنجی استفاده می کنیم.

شیر صافی:

در مواردی آب مورد استفـاده برای مصرف، حاوی ذرات ریز یا اجسامی است که حتما باید از ورود آنها به پمپ جلوگیری شود تا به متریال داخلی پمپ آسیبی وارد نشود.

همواره توصیه می شود که برای هر کــد ام از پمپ های آتش نشانی یک صافی جد اگانه در نظر گرفته شود تا در صورت بسته شدن یک خط بقیه پمپ ها بتوانند به راحتی به کار خود ادامه دهند.

شیر یکطرفه:

برای پیشگیری از برگشـت آب به داخل پمپ و جلوگیری از صدمات ناشی از ضربــه قوچ احتمالی حتما باید از شیر یکطرفه در سیستم بوستر پمپ استفاده کنیم.

لرزه گیر:

برای اینکه بتوان از ارتعاشات موجود در بوستر پمپ به رایزر جلوگیری کنیم از لرزه گیر در کلکتور مکش و دهش استفاده می کنیم، زمانی که دبی سیال خروجی از پمپ ها بالا برود باعث سر و صدای بیشتر در بوستر پمپ نیز زیاد می شود و به همین د لیل از لرزه گیر در سر هر خــط به صورت جداگانه استفاده می شود.

تابلو فرمان هوشمند:

تابلو فرمان وسیله ای است که سیستم به سیستم الکتریکی پمپ فرمان داده و باعث هماهنگ شدن آن با قطعات مکانیکی می شود، ساخت تابلو مناسب می تواند نقش به سزایی در راندمان مطلوب بوسترپمپ د اشته باشد، تابلو فرمان از الکتروموتورها و پمپ ها در مقابل نوسانات شدید برق جلوگیری می کند و مانع خشک کار کردن پمپ ها می شود.

وظیفه (PLC) در تابلو فرمان این است که بوسترپمپ را هوشمندانه کنترل می کند و دبی مطلوبی را در سیستم بوستر پمپ به وجود می آورد همچنین از استهلاک پمپ به مرور زمان پیشگیری می کند و سیال رو به طوری مساوی در پمپ ها به وجود می آورد.

پرشر سوئیچ:

در بوستر پمپ های که دور موتور آنها ثابت می باشد از پرشر سوئيچ برای کنترل فشــار حداکثر و حداقل بوستر پمپ استفاده مي شود، می توان با استفاده از پرشر سوئیچ بوستر پمپ برای پکیج خود فشار معینی را به صورت همیشگی در نطر بگیریم.

گیج فشار:

وسیله ای برای سنجش فشار موجود درسیستم بوستر می باشد که در دو نوع روغنی و خشک استفاده می شود که از یک شیوه خاص برای اندازه‌ گیری فشار موجود استفاده می شود.

منبع تحت فشار:

بر روی بوستر پمپ های آتش نشانی از منبع تحت فشار با ظرفیت متناسب جهت بالانس فشار در رایزر مصرفی و دفع ضربه قوچ در هنگام خاموش و روشن شدن بوستر پمپ استفاده شده.

به دلیل آنکه در بوستر پمپ آتش نشانی، پرشر سوییچ به تنهایی فرمان استارت پمپ را صادر میکند و پمپ را خاموش نمی کند، ممکن است یک شرایطی به وجود آید که مسیر جریان خروجی مسدود گردد. برای جلوگیری نمودن از برگشت داخلی و گرم شدن بیش از حد مجاز پمپ های آب، باید در مدخل خروجی یک دیاگرام یا همان شیر اطمینانی قرار دهیم که یک جریان حداقلی را از پمپ آب خارج کند. خارج نمودن این جریان حداقلی مانع از برگشت داخلی و گرم شدن پمپ می شود.

بوستر پمپ آتش نشانی را به چند حالت می توان تولید نمود‌ که بخشی از آن اشاره می کنیم.

فرضا چنانچه بخواهیم آن را تک پمپه اجرا کنیم باید یک پمپ، یک دیزل پمپ و جوکی پمپ در کنار پمپ اصلی قرار دهیم و وقتی بخواهیم دو پمپه آن را اجرا کنیم از دو الکترو پمپ در حالت اول و یک الکتروپمپ و یک دیزل پمپ در حالت دوم و یا سه دیزل پمپ از آن استفاده کنیم، اما باید حتما نکات ایمنی و رعایت استانداردهای گفته شده در بالارا رعایت نماییم.

از ویژگی های جوکی پمپ می توان به جبران افت فشارهای کم ناشی از نشتی در سیستم، جلوگیری از بروز ضربه قوچ، جلوگیری از استارت-استاپ های متوالی پمپ آب اصلی اشاره کرد. همچنین جاکی پمپ می تواند از نوع جتی خود هواگیر، دوپروانه و طبقاتی باشد.

استانداردهای بوستر پمپ آتش نشانی

برای بوسترپمپ آتشنشانی استانداردهای گوناگونی وجود دارد، سازمان آتش نشانی هم یک پیش نویس از استاندارد بوستر پمپ آتش نشانی تهیه نموده است. اما از مشهورترین استانداردهای آن می توان به :

  • استاندارد NFPA: جز شناخته شده ترین نوع استاندارد بوستر پمپ آتش نشانی می باشد.
  • استاندارد EN 12845 اروپایی: که بعلت حضور برند های اروپایی (مانند ایتالیایی، آلمانی و انگلیسی) در کشور ما معمولا از این استاندارد استفاده می شود.

هدف از ساخت بوستر پمپ با استانداردهای ذکر شده این است که بار جهانی حریف و خطرات ناشی از آن کاهش یابد و همچنین استانداردهای حریق کدگذاری شده باشد که چیزی در حدود 300 کد در این زمینه توسط استانداردگذاری ایجاد شده است.

تفاوت میان کد و استاندارد:

کدهای NFPA کارهای که باید انجام شود را مشخص می کند و استانداردهای آن مشخص می کنند که این کدها چگونه باید اجرا شوند.

یکی از نکاتی که در ساخت بوستر پمپ خانگی و بوستر پمپ آتشنشانی باید رعایت کنیم، این است که به دلیل وجود فشار بالا داخل لوله های خروجی،‌ حتما باید از لوله های پلی اتیلن فشار قوی استفاده نماییم.

فروش بوستر پمپ – سفارش بوستر پمپ :

فروش بوستر پمپ و سفارش بوستر پمپ در ایران توسط نماینده های تولید کننده های داخلی،‌ شرکت های سازنده بوستر پمپ، تولیدکننده بوستر پمپ، شرکت واردکننده بوستر پمپ،‌ طراح و تولید کننده بوستر پمپ انجام می شود، انواع مختلفی از بوستر پمپ آبرسانی و بوستر پمپ آتش نشانی در کشور وجود دارد که ما می توانیم آن ها را به خریداران پیشنهاد کنیم.

اما برای فروش بوستر پمپ،‌ خرید بوستر پمپ، سفارش طراحی بوستر پمپ بهترین راه این است که با مشاوران شرکت آوین پمپ در تماس باشید.

کارشناسان ما تنها بهترین کیفیت را با قیمت های بسیار مقرون به صرفه به شما پیشنهاد می نمایند.

همچنین برای نصب بوستر پمپ نیز می توانید روی تیم خدمات نصب و خدمات پس از فروش شرکت آوین پمپ حساب نمایید، زیرا بوستر پمپ های طراحی شده توسط شرکت آوین پمپ دارای بهترین خدمات پس از فروش نیز می باشد.

برای تعمیر و نگهداری و سرویس بوستر پمپ نیز می توانید از تیم خدمات شرکت آوین پمپ بهره ببرید.

شرکت آوین پمپ با سابقه درخشان در طراحی و تولید بوستر پمپ، اعم از بوستر پمپ آبرسانی و بوستر پمپ آتش نشانی و ساخت بوستر پمپ های بسیار با کیفیت توانسته رضایت مشتریان را جلب نماید و در پروژه های اجرا شده نمونه های موفقی را از خود به جای بگذارد.

بوستر پمپ ها را می توان با برندهای

بوستر پمپ پمپیران
بوستر پمپ لوارا
بوستر پمپ ابارا
بوستر پمپ پنتاکس
بوستر پمپ ویلو
بوستر پمپ کالپدا
بوستر پمپ سایر و بوستر پمپ گراندفوس تهیه نمود.

شرکت تدابیر صنعت پمپ آوین دارای محیط کارگاهی پیشرفته ای بوده که تمامی بوستر پمپ های تولیدی را با نظارت مستقیم کارشناسان مجرب تولید می نماید.