آموزش تنظیم باد مخزن تحت فشار

1401/12/04 19141

با گسترده شدن فرهنگ آپارتمان نشینی و افزایش جمعیت شهر ها و همچنین به علت خشکسالی های چند سال اخیر در حال حاضر کمتر ساختمانی پیدا می شود که به پمپ آب و مخزن نیاز پیدا نکرده باشد از طرف دیگر اغلب کسانی که پمپ آب برا ساختمان خود تهیه می کنند اطلاعات کافی در خصوص سرویس های دوره ایی و شیوه های نگهداری از آن را نمی دانند که همین عدم داشتن اطلاعات کافی هر ساله باعث تحمیل هزینه های بسیار سنگینی به ساکنین آپارتمان ها می شود ما در این مقاله قصد داریم به نحوه صحیح نصب پمپ آب و منبع تحت فشار و همچنین نحوه تنظیم و سرویس دوره ایی آن بپردازیم پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

آموزش تنظیم باد مخزن تحت فشار پمپ آب

طریقه باد زدن مخزن پمپ آب

علت باد نشدن مخزن پمپ آب

علت خالی شدن باد مخزن پمپ آب

مقدار باد منبع تحت فشار

آموزش تنظیم باد مخزن تحت فشار پمپ آب

مخزن تحت فشار یکی از وسیله های کاربردی سیستم  پمپاژ آب در هر ساختمان به شمار می رود و اگر به هر دلیلی باد داخل آن کم و یا تخلیه شود باعث بر هم خوردن کارکرد صحیح پمپ آب می شود برای مثال باعث روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب و یا نوسان فشار آب می شود از طرفی تنظیم باد مخزن تحت فشار همیشه با دشواری زیادی همراه است یکی از این مشکلات این است که وقتی باد مخزن تحت فشار تخلیه و یا کم می شود پمپ آب باعث پر کردن تمام فضای منبع تحت فشار می شود و در واقع جایی برای ورود هوا به داخل منبع باقی نمیگذارد به همین دلیل در اغلب مواقع به علت سنگینی آب، باد زدن منبع امکان پذیر نیست در چنین مواقعی باید همانند تصویر زیر اقدامات لازم را انجام داد:

آموزش تنظیم باد مخزن تحت فشار پمپ آب

 

  1. ابتدا پمپ آب را خاموش کنید و دو شاخه آنرا از برق جدا کنید
  2. درپوش والف باد مخزن را باز کنید و سپس سوزن آنرا فشار دهید تا مطمئن شوید تیوپ منبع تحت فشار سالم است (اگر تیوپ سوراخ باشد از والف باد، آب خارج می شود در غیر اینصورت تیوپ سالم است)
  3. شیر فلکه ورودی آب به داخل منبع تحت فشار را ببندید و یا اگر در مسیر ورود آب به داخل مخزن شیر فلکه تعبیه نکردید باید شیر فلکه ورودی آب از مخزن ذخیره آب به داخل پمپ را قطع کنید.
  4. شیر تخلیه آب مخزن تحت فشار را طبق عکس بالا باز کنید تا آب موجود در داخل مخزن تحت فشار کاملا تخلیه شود.
  5. پس از تخلیه کامل آب و اطلاع از سالم بودن تیوپ منبع تحت فشار می بایست بوسیله یک پمپ باد و یا یک تلمبه دستی نسبت به شارژ مجدد باد مخزن اقدام کنید

طریقه باد زدن مخزن پمپ آب

پس از انجام مراحل بالا و بعد از باز کردن درپوش والف باد، همانند شکل زیر می بایست از طریق سوزن والف نسبت به شارژ کردن باد منبع تحت فشار اقدام کنید.

سوزن والف مخزن

 

علت باد نشدن مخزن پمپ آب

باد نشدن مخزن پمپ آب سه دلیل دارد که شما می توانید با چک کردن این سه مورد علت را پیدا کنید:

  1. همانطور که در بالا توضیح دادیم احتمالا کل باد مخزن تخلیه شده و فضای خالی آنرا آب پر کرده و بعلت سنگینی آب امکان باد شدن مخزن وجود ندارد
  2. یک مورد دیگر این است که احتمالا تیوپ منبع سوراخ شده به همین دلیل مخزن باد نمی شود در این حالت برای اطمینان از سالم بودن تیوپ باید سوزن والف را فشار دهید اگر از سوزن آب خارج شد به این معناست که تیوپ سوراخ شده در غیر اینصورت تیوپ سالم است
  3. علت دیگر باد نشدن منبع تحت فشار می تواند ناشی از خراب شدن سوزن والف مخزن باشد

علت خالی شدن باد مخزن پمپ آب

خالی شدن باد مخزن تحت فشار می تواند ناشی از چهار علت داشته باشد:

  1. خالی شدن باد مخزن می تواند ناشی از سوراخ بودن تیوپ منبع باشد
  2. می تواند ناشی از شل بودن پیچ های فلنچ منبع یا پیج والف باشد
  3. می تواند ناشی از خراب بودن والف یا سوزن والف باشد
  4. می تواند بدنه فلزی منبع تحت فشار سوراخ باشد

مقدار باد منبع تحت فشار

میزان هوای داخل منبع تحت فشار بستگی به ظرفیت منبع و همچنین فشار کاری مخزن تحت فشار دارد البته باید در نظر داشته باشید که در هیچ حالتی نباید فشار هوای داخل منبع تحت فشار از فشار خاموش شدن پمپ آب بیشتر باشد. برای اطلاع از باد مخزن پمپ آب می توانید از جدول زیر استفاده کنید. به طور مثال میزان باد مخزن پمپ آب 24 لیتری با فشار کاری 10 بار 2.5 و با فشار کاری 16 بار 4 است.

درجه باد مخزن پمپ آب چقدر باید باشد

سخن پایانی

آوین پمپ در هر شرایطی حافظ منافع مشتریان خود می باشد هدف ما از تدوین این مقاله مشاوره و کمک به عزیزانی است که نیاز به راهنمایی در خصوص سرویس دوره ایی منبع تحت فشار سیستم آبرسانی خود را دارند علاوه بر شما می توانید از مشاوره رایگان تلفنی همکاران ما در آوین پمپ بهره مند شوید