راهنمای نصب و راه اندازی بوستر پمپ آب

1399/02/18 1089

از آنجایی که بوستر پمپ سیستمی به مراتب پیچیده تر از پمپ آب تک دارد، لذا پیشنهاد می کنیم جهت نصب و راه اندازی بوستر پمپ از فروشنده یا شرکت تولید کننده بوستر پمپ بخواهید که نسبت به نصب و راه اندازی بوستر پمپ اقدام نماید. چنانچه تمایل به انجام چنین کاری نداشتید و یا اماکن دسترسی به نصاب حرفه ایی نداشتید با ما همراه باشید تا نکات مهم و کاربردی نصب بوستر پمپ را با هم مرور کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

نحوه سربندی برق الکتروموتور

نحوه کابل کشی و تنظیم پرشر سوئیچ یا پرشر ترانسمیتر بوستر پمپ

نحوه محاسبه سایز کلکتور بوستر پمپ

نحوه سربندی برق الکتروموتور

بخش مهم در راه اندازی بوستر پمپ ها ورود برق شهری به داخل تابلو فرمان پکیج بوستر پمپ و کابل کشی تابلو فرمان به پمپ ها می باشد. که برای اینکار ابتدا باید برق شهری با کابل مناسب به ترمینال ورودی تابلو بوستر پمپ نصب گردد.

سپس کابل های هر الکتروموتور (پمپ) متناسب با قدرت الکترو موتور به صورت ستاره یا مثلث یا هر دو (ستاره مثلث) به داخل ترمینال برق الکترو موتور و سربندی پمپ ها انجام شود.

نکته قابل ذکر نحوه تشخیص صحیح نوع سربندی الکترو موتور ها می باشد که در این مقاله گریز کلی جهت جلوگیری از خطاهای احتمالی داریم.

  • نحوه سربندی الکترو موتور تا قدرت 4 اسب بخار عموما به صورت ستاره بسته می شود. (همانند شکل زیر)

 

 

 

  • نحوه سربندی الکترو موتور از قدرت 4 اسب بخار تا 10 اسب بخار عموما به صورت مثلث بسته می شود. (همانند شکل زیر) 

 

 

  • نحوه سربندی الکترو موتور از قدرت 15 اسب بخار به بالا عموما به صورت ستاره مثلث انجام می شود. (همانند شکل زیر) 

 

 

در این حالت شش رشته سیم (کابل) از داخل تابلو برق به داخل ترمینال پمپ انتقال داده می شود که 3 رشته از سیم (کابل ها) در قطب سمت چپ الکترو موتور و 3 رشته کابل دیگر به قطب سمت راست الکترو موتور بسته می شود.

نکته حائزاهمیت در مورد راه اندازی موتورهای ستاره مثلث این است که تابلو فرمان بوستر پمپ به صورت دو ضرب ستاره مثلث ساخته شده باشد در غیر این صورت اگر تابلو فرمان بوستر پمپ به صورت تک ضرب ساخته شده باشد بایستی نحوه سربندی الکترو موتور ها هم به صورت مثلث باشد.

نحوه کابل کشی و تنظیم پرشر سوئیچ یا پرشر ترانسمیتر بوستر پمپ

بخش بعدی در آموزش و راهنمایی نصب و راه اندازی پمپ آب تنظیم لوازم کنترل از قبیل پرشر سوئیچ ها می باشد.

اگر در بوستر پمپ از پرشر سوئیچ استفاده شده بود نحوه نصب کابل پرشر به داخل تابلو فرمان به صورت صفر و یک 1-0 می باشد.

ولی اگر در سیستم کنترل بوستر پمپ از پرشر ترانسمیتر (سنسور) استفاده شده بود نحوه کابل کشی پرشر ترانسمیتر به داخل تابلو فرمان به صورت آنالوگ می باشد.

در خصوص سایز و نحوه لوله کشی کلکتورها به رایزر ساختمان و تانکر ذخیره آب باید این نکته را در نظر داشت که سایز لوله متناسب با قطر دهانه ورودی پمپ ها انتخاب و انجام شود همچنین در مسیر لوله کشی حتی المقدور از زانو استفاده نشود.

نحوه محاسبه سایز کلکتور بوستر پمپ

برای محاسبه سایز (قطر) کلکتور بوستر پمپ آبرسانی مطابق فرمول زیر عمل شود.

نحوه محاسبه سایز کلکتور بوستر پمپ

چنانچه کلکتور بوستر پمپ را D  در نظر بگیریم و ورودی پمپ ها را با حرف D نشان دهیم، سایز کلکتور برابرست با جذر حاصل جمع سایز ورودی پمپ شماره 1 به توان 2 (D12) + ورودی پمپ شماره 2 به توان 2 (D22) + ..... که البته برای ضریب اطمینان بیشتر حتی المقدرو سایز کلکتور را یک سایز بزرگتر از عدد بدست آمده در نظر بگیرید، برای محاسبه قطر کلکتور خروجی بوستر پمپ آب نیز مطابق همین فرمول عمل می کنیم

مخزن ذخیره آب را در ارتفاع بالاتر از سطح کلکتور ورودی بوستر پمپ آب قرار دهید.

در هنگام نصب بوستر پمپ آبرسانی حتما کنترل سطح (LEVEL CONTROL) را طوری تنظیم کنید تا مانع از خشک کارکردن پمپ ها در هنگام خالی شدن مخزن ذخیره آب شود، برای اینکار یکی از 2 عدد الکترود کنترل سطح را در حد پایین مخزن (10 سانت بالاتر از انشعاب ورودی به کلکتور ورودی بوستر پمپ) و دیگری را در ارتفاع 30 سانت بالاتر از الکترود شماره 1 نصب کنید. اینکار باعث می شود چنانچه آب مخزن ذخیره به الکترود اولی (حد پایین مخزن) برسد کنترل سطح فرمان قطع کارکرد بوسترپمپ را صادر کرده و بوستر پمپ خاموش و خطای FULL LOAD ERR نشان دهد که این بدین معنی می باشد که میزان آب داخل مخزن ذخیره آب بوستر پمپ کمتر از حد مجاز می باشد و اگر مشکل کمبود آب داخل مخزن برطرف گردد و آب به الکترود دومی (حد بالای مخزن) برسد بوستر پمپ مجدد شوع بکار می کند

در خصوص برنامه نویسی و تنظیم فشار بوستر پمپ و تنظیم برد کنترلر (HMI) بوستر پمپ آب و یا جهت اطلاع از لیست قیمت انواع بوستر پمپ، مشاوره تلفنی در مورد خرید بوستر پمپ آب و یا راهنمایی نصب و راه اندازی بوستر پمپ آب می توانید با کارشناسان شرکت آوین پمپ در تماس باشید.