برای آب شور دریا چه نوع پمپی استفاده کنیم

1398/06/09 885

امروزه با گرم شدن کره زمین و افزایش چشمگیر جمعیت و مصرف بی رویه آب های زیر زمینی شاهد خشکسالی و کمبود آب در اغلب کشورها می باشیم که کشور ما هم جزء یکی از همین کشور ها میباشد.
از آنجایی که نزدیک به 97٪ از آب های کره زمین را آب دریاها و اقیانوس ها تشکیل میدهند، اغلب کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه نظیر کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام به استفاده از آب شور دریاها کرده و پس از تصفیه و نمک زدایی به وسیله دستگاه های RO (اسمز معکوس) آن را به آب شیرین قابل شرب تبدیل میکنند. 
در کشور ما نیز برای استفاده در بخش صنایع و پالایشگاه ها و یا تصفیه آب جهت مصرف مناطق جنوبی کشور نیز از آب شور دریا استفاده می شود. 

پمپ آب شور دریا


حال به این سوال بر میخوریم که جهت انتقال آب شور دریا از چه پمپی و از چه روشی استفاده کنیم ؟
برای انتقال آب دریا عموما از پمپ های مستغرق نظیر شناور و یا کف کش استفاده میشود که به دلیل خاصیت خورندگی آب شور دریا نمیتوان از هر پمپ آبی با هر متریالی استفاده کرد، ما در این مقاله انواع متریال های مختلف را جهت پمپاژ آب شور دریا بیان می کنیم :

 

جنس (متریال) پمپ آب مورد استفاده سازگاری
برنز آب دریا عالی
استیل 304 آب دریا ضعیف
استیل 316L آب دریا خوب
آلومینیوم آب دریا خوب
برنج آب دریا ضعیف
چدن آب دریا ضعیف
مس آب دریا خوب
تیتانیوم آب دریا عالی
کربن استیل آب دریا ضعیف
گرافیت کربن آب دریا عالی
پلی پروپلین آب دریا عالی
نایلون آب دریا بسیار عالی
نوریل آب دریا عالی
PVC آب دریا عالی
PVDF آب دریا عالی
وایتون آب دریا عالی
سیلیکون  آب دریا عالی

حال از جدول فوق میتوانیم پمپ مناسب را انتخاب نمائیم 


به عنوان مثال: برای پمپاژ آب دریا می توانیم از پمپ آب شناور که جنس قطعات از برنز و جنس شافت از استیل 316L و جنس مکانیکال سیل آب بند از وایتون یا سیلیکون باشد میتوانیم استفاده کنیم که همگی متریال های مورد استفاده سازگاری خوبی با آب دریا دارند.
از آنجایی که اغلب الکتروموتورهای که به صورت روتین در بازار تولید میشوند از جنس چدن می باشند و متریال چدن چون با آب شور سازگاری ضعیفی دارند اغلب مواقع از پمپ های شافت و غلاف جهت پمپاژ آب دریا استفاده میشود. بدین صورت که پمپ آب بوسیله شافت و غلاف به الکتروموتور که در بیرون از آب نصب شده وصل می شود. با استفاده از این روش میتوان از الکتروموتورهایی که در بازار موجود میباشد نیز استفاده کنیم و یا برای مکانهایی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد پمپ آب را بوسیله شافت و غلاف به محرک دیزلی وصل نمائیم.


کاربران محترم میتوانند با در نظر گرفتن متریال مد نظر و پس از محاسبه میزان ارتفاع پمپاژ (H) و میزان آبدهی (Q) در برنامه انتخاب پمپ شرکت آوین پمپ و یا از طریق مشاوره تلفنی با کارشناسان مربوطه، پمپ آب شناور مورد نیاز خود را انتخاب کرده و بصورت آنلاین و یا حضوری خریداری نمایند.